Skocz do zawartości

Wędliny domowe - forum korzysta z plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie: Polityka prywatności. W celu usunięcia tej wiadomości kliknij:    Akceptuję użycie plików cookies

Witaj na forum Wędzarniczej Braci


Logowanie » 

Rejestracja
Na naszym forum, tak jak na większości innych, musisz się zarejestrować by móc korzystać z wszystkich funkcji dostępnych dla użytkowników.

To bardzo prosta procedura, która zajmie Ci tylko chwilę, a dzięki temu będziesz mógł korzystać z dodatkowych funkcji niedostępnych dla użytkowników niezalogowanych.

Zakładając swoje konto będziesz mógł między innymi:
- rozpoczynać nowe tematy na forum,
- odpowiadać na posty innych,
- przeglądać załączone do postów zdjęcia,
- wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników,
- dostawać powiadomienia o nowych postach.

Zachęcamy do rejestracji!!!
 

Zdjęcie

Prosta wedzarka dla kazdego

Konstrukcja_wedzarki

  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
38 odpowiedzi w tym temacie

#1 Mirec.fr

Mirec.fr
  • Użytkownicy
  • 19 postów

Napisano 21 gru 2014 - 09:13

Witam wszystkich

Jestem poczatkujacym w dziedzinie wedzenia i chce sie podzielic z wami moimi osiagnieciami.

W pierwszej czesci opisze wedzarke ktora zrobilem na podstawie informacji zebranych od kolegow i na roznych forach dyskucyjnych.

A wiec zaczne od samego materialu;

- deska o grubosci 3 cm ( fenomenalnie trzyma cieplo), mozna bardzo latwo kontrolowac cieplo przy wedzeniu zimnym lub goracym,

teperatura w zakresie 20 - 120 stopni.

- rekaw aluminiowy do przeniesienia dymu 

- oczywiscie okucia wedzarki, zawiasy itp

 

Palenisko; cegla szamotowka, cement, stozek z blachy 3mm  sluzy rowniez do osuszania drewna w trakcie wedzenia.

 

Poczatek wypalania calosci trwal okolo tygodnia na bardzo malym ogniu, trzeba uzbroic sie w cierpliwosc a zeby calosc naszej pracy nie poszla na marne.

w nastepnej czesci przedstawie dalsze postepy prac.

Pozdrawiam

Załączone pliki



#2 Gość_ArkoGdynia_*

Gość_ArkoGdynia_*
  • Goście

Napisano 21 gru 2014 - 09:36

Koncepcja jak najbardziej prawidłowa z jednym "ALE"... Studiując dział budowy chyba doczytałeś że w palenisku nie może być szamotki!!! Akumuluje ona ciepło i dopala aromatyczne związki dymu.... Zastanów się nad usunięciem szamotki tym samym zwiększając rozmiar paleniska....

Z Dymnym pozdrowieniem.....

#3 gontek

gontek
  • Użytkownicy
  • 443 postów

Napisano 21 gru 2014 - 09:40

 Tytuł raczej mylący, bo do prostych wędzarni, ta konstrukcja chyba nie należy. :)



#4 Mirec.fr

Mirec.fr
  • Użytkownicy
  • 19 postów

Napisano 21 gru 2014 - 10:08

co do koncepcji to uwazam ze jest prosta (wszystko co wartosciowe wymaga minimum wysilku) w niskich kosztach mam bardzo dokladna regulacje teperatury.

 

 

Kolego "ArkoGdynia" mozesz mi podpowiedziec cos w tym temacie, ja znalazlem szamotowke a co Ty byc mi polecil, w przyszlym roku wezme sie za budowe juz koncepci finalowej, ale do tego czasu to jeszcze nie doroslem  :cry:



#5 jumbo

jumbo
  • Użytkownicy
  • 3364 postów

Napisano 21 gru 2014 - 13:10

.....popatrz na wędzok Kaziora...



#6 ziezielony

ziezielony
  • **VIP**
  • 2475 postów

Napisano 21 gru 2014 - 13:24

Fajowy daszek... Pokaż Mirec wędzonki z tego konstruktu... :)



#7 Gen

Gen
  • Użytkownicy
  • 887 postów

Napisano 21 gru 2014 - 13:42

Daszek faktycznie całkiem ciekawy. Kolego Mirec, zademonstruj jeszcze jak jest w nim rozwiązana sprawa regulacji wylotu dymu.

Wygląda, że po zmianie paleniska (wywaleniu szamotu), będzie bardzo udana wędzarenka.



#8 ziezielony

ziezielony
  • **VIP**
  • 2475 postów

Napisano 21 gru 2014 - 15:55

Może w tym wypadku nie ma co demonizować tego szamotu....wystarczy wysypać piaskiem dno (3-5cm) i już się zmieni sytuacja.

Palenisko dość spore, u góry blacha, dodatkowo stożek, to ciepło ma szansę się ładnie rozkładać....

Kwestia operatora....

Regulacja daszku... czymkolwiek...blachą, gazetą, szmatą....może być w ogóle zbyteczna...

Widać jest pojecie o robocie- moim zdaniem ogarnie bez problemu :)



#9 gosman

gosman
  • Użytkownicy
  • 478 postów

Napisano 21 gru 2014 - 18:01

no i pomyśl żeby tą róre z aluminium czymś zastąpić



#10 Mirec.fr

Mirec.fr
  • Użytkownicy
  • 19 postów

Napisano 21 gru 2014 - 20:34

Witam wszystkich ponownie

a wiec tak, co udalo mi sie ogarnac,,,,,, wlot dymu do wedzarki oddzielilem blacha i blacha dziurkowana tak a zeby dym nie uderzal bezposrednio na scianki wedzarki, pomaga to w regularnym rozprowadzeniu dymu po calej wedzarni. Co do wylotu to po prostu docialem 3 kawalki desek (trzy kawalki to szerokosc calkowita wylotu)  i w ten sposob moge zatykac po czesci wylot.

Palenisko_____ hmmm, tak naprawde to musze palic praktycznie na zewnatrz poniewaz teperatura momentalnie rosnie a wiec mysle ze narazie tak zostawie.

Rekaw aluminiowy laczacy palenisko z wedzarka jest specjalnie tak zrobione poniewaz to przenosna wedzarka.

 

Wedzenie ___ :clap:  jazda na calego hi hi, pozatym ze juz musialem wywalic okolo 25 kg wyrobow, to wreszcie zaczynam sie cieszyc tym wszystkim, wedzrnia sprawia sie calkiem fajnie zaczalem od maledo boczku, szyneczki i kielbasy swojskiej ale musze jeszcze popracowac nad kielbasa. nie jest taka jaka bym chcial.

 

Pierwsze wedzenie makreli wyszlo super

Załączony plik  IMG_20140111_160708.jpg   124 KB   21 Ilość pobrań

 

chcialem wam pokazac filmik ale nie wiem jak sie wklada na forum duzy plik.

Pozdrawiam 


Użytkownik Mirec.fr edytował ten post 21 gru 2014 - 20:38


#11 Mirec.fr

Mirec.fr
  • Użytkownicy
  • 19 postów

Napisano 21 gru 2014 - 21:21

udalo mi sie wzucic filmin na youtuba 

 

___Makrela       http://youtu.be/S5eNc8zEvhs

 

___Boczki i szynki___http://youtu.be/l2wWxuYUH20

 

:cry:


Użytkownik Mirec.fr edytował ten post 21 gru 2014 - 21:26


#12 Mirec.fr

Mirec.fr
  • Użytkownicy
  • 19 postów

Napisano 22 gru 2014 - 12:50

Dosypalem piachu na szamotowke i zobaczymy co sie bedzie dzialo, tylko zadaje sobie pytanie co z szamotka na bokach paleniska???

#13 Gość_ArkoGdynia_*

Gość_ArkoGdynia_*
  • Goście

Napisano 22 gru 2014 - 13:04

Kolego "ArkoGdynia" mozesz mi podpowiedziec cos w tym temacie, ja znalazlem szamotowke a co Ty byc mi polecil, w przyszlym roku wezme sie za budowe juz koncepci finalowej, ale do tego czasu to jeszcze nie doroslem 

 

Zamiast szamotki śmiało mogę polecić cegłę pełną  - obojętnie czy rozbiórkowa, czy klinkier, byle pełna! Przy zachowaniu prawidłowych warunków spalania drewna ( kłania się tutaj opracowanie kolegi Andyandy) wysokich temperatur w palenisku nie osiągniemy i spokojnie taka cegła wystarczy w zupełności. Do murowania również nie potrzeba specjalnych zapraw ognioodpornych... zwykły żwir, cement i woda w zupełności się dobrze nadaje ( można zrobić trochę mocniejsza zaprawę dodając trochę więcej cementu!). Palenisko można "wyrapować" tzn. wytynkować cementem z małą ilością żwiru ( tak na rzadko) nie za grubo tak żeby zrobić jednolita powierzchnię, dno komory może zostać z samych cegieł!

 

W razie czego to śmiało pisz  :thumbsup:

 

Z Dymnym pozdrowieniem.... 



#14 sverige2

sverige2
  • Użytkownicy
  • 6348 postów

Napisano 22 gru 2014 - 13:13


udalo mi sie wzucic filmin na youtuba 

 

___Makrela       http://youtu.be/S5eNc8zEvhs

 

___Boczki i szynki___http://youtu.be/l2wWxuYUH20

 

:cry:

 

:facepalm: :facepalm: :facepalm: .


Użytkownik sverige2 edytował ten post 22 gru 2014 - 13:14


#15 ziezielony

ziezielony
  • **VIP**
  • 2475 postów

Napisano 22 gru 2014 - 13:26

Na razie boki zostaw w spokoju.

Z tego co widzę to za dużo drewna w palenisku- wysoka temp...lekko przyjarane zwędzonki...

Staraj się nie przekraczać temperatury 45*C...

Sumiennie- za długo- osuszaj wędzonki bez dymu.

Wędź krótkimi drewkami (8/10cm), układaj je "w poprzek" paleniska.

W razie czego rozgarniaj je delikatnie po piachu

Przed następnym wędzeniem wymień 1 kij na nowy. Patrz też "po kiju" :)

Jakoś wnętrze kabiny i kije wyglądają na Czarne- powinny być w odcieniach brązu- jak końcówka kija z boczkiem...

Przed Tobą passsssmo ssssukcesów :)



#16 Mirec.fr

Mirec.fr
  • Użytkownicy
  • 19 postów

Napisano 22 gru 2014 - 19:31

:)  same dobre wiesci, dam wam znac jak sie zabiore do nastepnych wyrobow. :tongue:

 

 jutro wedze makrele i lososia (losos na zimno :tongue:  obloze go lodem  :laugh:) i jak zdaze to bedzie kurczak i piersi z kaczki. 


jakies podrady i uwagi mile widziane  :thumbsup:



#17 roger

roger
  • Użytkownicy
  • 7326 postów

Napisano 23 gru 2014 - 13:32

jutro wedze makrele i lososia (losos na zimno  obloze go lodem
 

 

????? tzn jak to zrobisz technicznie ???? - bo mnie zaintrygowałeś 



#18 Mirec.fr

Mirec.fr
  • Użytkownicy
  • 19 postów

Napisano 23 gru 2014 - 13:39

No witam ponownie, wlasnie zaczolem wedzic makrelki
30" w tep. 30° w pelnym przelocie dymu ( podsuszanie )
a potem 4-5godz w tepce 40 do 50°

Oczywiscie zdam relacje z wynikow

#19 roger

roger
  • Użytkownicy
  • 7326 postów

Napisano 23 gru 2014 - 13:40

Makrelę tak jak i pstrąga należy jeszcze podpiec albo na początku albo na końcu musi dostać te 90st ;)



Sponsor

Sponsor
  • Reklama

#20 Mirec.fr

Mirec.fr
  • Użytkownicy
  • 19 postów

Napisano 23 gru 2014 - 13:44

A przez jaki czas?? Te 90°??




Użytkownicy przeglądający ten temat: 2

0 użytkowników, 2 gości, 0 anonimowych