Skocz do zawartości

Pomoc studentowi :)


Rekomendowane odpowiedzi

Witam wszystkich. Jestem studentem II roku Technologii Żywności ze Szczecina i chciałem prosić o pomoc w znalezieniu materiałów na zadany temat projektu

"Sposoby oczyszczania dymu wędzarniczego i obowiązujące zasady".

Trochę informacji już mam. Jednak bardzo ogólnych i nie jestem w stanie znaleźć nic więcej. Widzę że koleżanki z roku również zwróciły się z podobną prośbą na ktorą uzyskały wiele ciekawych informacji :wink:

Pozdrawiam Bartek

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Odpowiedzi 115
  • Dodano
  • Ostatniej odpowiedzi

Top użytkownicy w tym temacie

Top użytkownicy w tym temacie

Oczyszczanie i obróbka dymu

 

Dym wędzarniczy wytwarzany mechanicznie zawiera stosunkowo dużo rozproszonych drobnych cząstek częściowo spalonego drewna, sadzy i popiołu. Aby usunąć te niepożądane składnik: pogarszające barwę wędzonych produktów, stosuje się na drodze dymu z wytwornicy do wędzarń: cyklony lub labirynty. Niekiedy oczyszcza się dym pod prysznicem wody, usuwając w ten sposób także część smół i kwasów.

W rurociągach prowadzących z wytwornicy do wędzarni oraz w przewodach kominowych na ścianach osadzają się wyżej wrzące składniki dymu. Ta warstwa smoły stanowi duże zagrożenie pożarowe w przypadkach, gdy istnieje możliwość przedostawania się iskier do rurociągów.

Starzenie się dymu prowadzi do obniżenia zawartości związków karbonylowych wskutek polimeryzacji.

Rozproszone składniki dymu można bardzo efektywnie usunąć w pożądanym stopniu stosując odpowiednie filtry elektrostatyczne, a uzyskany w ten sposób kondensat można wykorzystać jako surowiec do wytwarzania ciekłych preparatów wędzących. Laboratoryjny filtr elektrostatyczny (rys. VIII/1) jest bardzo przydatny do pobierania próbek dymu do celów analitycznych. Nawe: długotrwałe działanie pola wyładowań koronowych nie wywołuje bowiem istotnych chemicznych zmian składników dymu.