Witajcie,
Tak jak napisałem w przywitaniu, po przeczytaniu Waszych postów i obejrzeniu licznych zdjęć Waszych "wyrobów" oraz projektów wędzarni postanowiłem za wszelką cenę i ponad wszystko mieć właną małą wędzarnię, choćbym miał paść...
Jestem laikiem w tym temacie,więc opierałem się na wiadoościach z forum. Po wielu nieprzespanych nocach i "rozkminianiu" kanał czy kibelek ? beczka czy szafka ? Święta Wielkanocne czy Wigilja ? oraz opierając na ogromnej bazy wiedzy z forum stworzyłem własny twór małej przydomowej wędzarni.
Założenia:
1. Przede wszystkim aby spełniała założoną funkcję czyli dobrze wędziła, utrzymywała założoną temperaturę, bez dużych wahań, najlepiej przy uchylonych lub nawet otwartych drzwiczkach czyli wędziła "zdrowym" dymem, bez pirolizy (trudne słowo którego nauczyłem się poprzez forum) oraz aby nie była za duża,
2. Jak najmniej pracy - szczególnie budowlnej, ponieważ nie znam się na tym, a kompletnie nie chciało mi się tego uczyć,
3. Jak najmniej materiałów - jesli się da - wykorzystać to co zostało po budowie domu - jeśli nie nie da - dokupić co niezbędne,
4. Szybka w budowie - nie chciałem czekać w nieskończoność, aż pojawi się pierwsze wędzenie, ponieważ jestem z tych "w gorącej wodzie ... na tym forum właściwym jest użycie słowa "parzony"
5. W miarę tania - ale nie kosztem jakości,
6. Estetyczna - jeśli się da, to zrobić to tak, aby nie straszyła sąsiadów i aby gościom besiadującym np. przy grillowniu nie pomyliła w wychodkiem
7. Jak nie spełni moich oczekiwań - w prosty sposób rozebrać i zutylizować
Oto efekty moich przemyśleń: wędzarnia za 595 zł w dwa dni - samodzielnie wykonana. Zdjęcia mojego wynalazku poniżej.
Jestem też już po pierwszym w swoim życiu wędzeniu i jestem mega zadowolony z pracy wędzarni, stabilności temperatury (cały czas prawie 50 st.c), przewidywalności palenia, rozchodenia dymu oraz efektu etetycznego wędzonek.