Jump to content
Przypominam Państwu, iż celem ochrony naszych unikatowych zasobów, dostęp do działu z recepturami branżowymi możliwy jest dopiero po osiągnięciu liczby co najmniej 35 postów na forum. ×

Recommended Posts

Witam,

 

No i mnie w końcu mój DG doprowadził do "szewskiej pasji", głównymi bolączkami było: zapychanie się rurki dymowej "czarnym świństwem" oraz pomimo zamocowanej na górze drgającej pompce (o czym pisałem tutaj: https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/16197-dymogenerator-rozwiązanie-problemu-zawieszania-się-zrębek/?p=632641 ) dochodziło jednak do zawieszania zrębek. Poza tym najbardziej mnie denerwowało rozkręcanie tej konstrukcji do czyszczenia -szczególnie rurki powietrznej, która przechodzi "przez" DG.

 

Poczytałem opisy MlKl , a przede wszystkim Jego uwagi z eksploatacji oraz kolejnych przeróbkach i stworzyłem takiego "potwora"  :laugh:

 

Podczas budowy wyszedłem z założeń:

- jak najwięcej części pozyskać z "gratów", które się walają w garażu, etc.

- jeżeli coś dokupuję to od razu w takiej konfiguracji, aby nie musieć tego przerabiać/modyfikować

- jak najmniej prac uciążliwych czyli np. spawania :tongue: (oglądając zdjęcia będziecie wiedzieli dlaczego)

 

post-44204-0-32568100-1649935312_thumb.jpgpost-44204-0-47912800-1649935320_thumb.jpgpost-44204-0-30589100-1649935329_thumb.jpgpost-44204-0-22305400-1649936156_thumb.jpg

 

Głównym elementem jest rura dymowa od pieca o średnicy 130mm długość 500mm.

W dolnej części są wkręcone 3 śrubki na których opiera się ruszt. W "tylknej" części wywiercone 4 otwory doprowadzające powietrze o średnicy 12mm służące też do rozpalania. Gdyby się okazało, że powietrza jest za dużo można je zatkać np. śrubą 12'ką -tak jak to robi MlKl aby np. wygasić DG

 

Górna zaślepka/przykrywka wykonana z krążka blachy o średnicy 150mm (zakup na alle...) -wkręciłem w nią 3 śrubki, które powodują, że nie spada, a jako uchwyt została wykorzystana gumowa nóżka od jakiejś szafki.

 

Dolna zaślepka wykonana z takiej samej okrągłej blaszki + dospawany pasek blachy umożliwiający nasunięcie dolnej zaślepki na rurę. Dolna zaślepka jest od razu popielnikiem" (Tu ewidentnie widać dlaczego starałem się jak najmniej spawać -mam starą spawarkę na elektrody i spawanie tak cienkich elementów jest nie lada wyczynem -dlatego tak jest tam "nasmarkane")

 

Do głównej rury przyspawany króciec 6/4"

 

Do króćca przykręcony trójnik 6/4" do którego w dolnej części jest zamocowana zakrętka od słoika. Do zamocowania zakrętki użyłem korek-zaślepkę 6/4" w której wywierciłem otwór, aby skropliny spływały do słoika.

post-44204-0-83766500-1649936426_thumb.jpg

 

Od górnej strony trójnika mamy: redukcję 6/4" na 1" w którą jest wkręcona rura 1" o długości 30cm.

 

Na rurze jest trójnik 3x 1" w który jest wkręcona kolejna rura 1"/30cm a z drugiej strony redukcja 1" na 3/4" w którą jest wkręcona plastikowa końcówka od systemu węży ogrodowych.

post-44204-0-47805800-1649936276_thumb.jpgpost-44204-0-94815700-1649936283_thumb.jpg

 

Najwięcej "babraniny" miałem z wykonaniem rusztu. Został wykonany z drutu nierdzewnego o średnicy 5mm (ciężko się to wygina, spawa też opornie -pomimo, że miałem elektrody do spawania nierdzewki)

Ruszt jest tak wykonany, że po włożeniu opiera się na 3 śrubach wkręconych w dolenj części DG, a ruchomy jego element opiera się o ściankę DG osłaniając rurę wylotową dymu przed zasypaniem zrębkami.

post-44204-0-57854300-1649936181_thumb.jpgpost-44204-0-60482600-1649936187_thumb.jpgpost-44204-0-26275600-1649936149_thumb.jpgpost-44204-0-83658900-1649936690_thumb.jpg

 

Nadmuch wykonany z obudowy plastikowej w której jest umieszczony wentylator od PC 70x70 12V z regulatorem napięcia 0-30V -wszystko zasilane zasilaczem 12V od jakiegoś starego routera.

 

DG służy do zadymiania komory o objętości 700 litrów (moja wędzarnia została wykonana z lodówki gastronomicznej -uprzedzając uwagi cały środek jest wykonany z kwasówki -dlatego szukałem lodówki GASTRONOMICZNEJ)

Na chwilę obecną przeprowadziłem test dymienia BEZ wsadu w wędzarni.

Ilość generowanego dymu jest b. duża -przy mocniej podkręconym wentylatorze, po otwarciu drzwi cała wędzarnia była zadymiona bardzo mocno -nie było widać tylnej ścianki. Oczywiście ilość dymu jest zależna od regulacji wentylatora.

post-44204-0-37981200-1649936990_thumb.jpg

 

Ale najważniejsze są dla mnie 2 rzeczy:

- DG był puszczony z zasypem około pół do 3/4 i wypalił cały zasyp bez mojej ingerencji -czyli zrębki się nie zawiesiły

- rura dymowa jest CZYSTA -żaden syf się w niej nie zbiera, nie trzeba podstawiać słoika w wędzarni na "czarne mazidło"

post-44204-0-69026700-1649936895_thumb.jpg

 

 

Nie wiem czy nie mam rusztu z zbyt dużymi przerwami pomiędzy drutem, bo trochę zrębków jest w popielniku.

post-44204-0-60498800-1649936760_thumb.jpg

Może za jakiś czas wykonam nowy ruszt -bardziej gęsty i przetestuję.

Po całkowitym wypaleniu zasypu odstojnik był do połowy pełny wody, sądzę, że ilość wydzielanych skroplin jest zależna od wilgotności i temperatury powietrza. Zawsze mogę wkręcić większy słoik :)

post-44204-0-60137600-1649936837_thumb.jpg

 

 

Gdyby ktoś chciał się wzorować na DG który zmontowałem to spis części:

- rura dymowa czarna 130mm/500mm 2mm grubość

- rura 6/4" 10cm (kruciec przyspawany do DG)

- trójnik 6/4"

- rura gwintowana dwustronnie 1" 30cm (pionowa i pozioma rurka dymowa)

- redukcja 6/4" na 1" (przejście z trójnika 6/4" na rurę dymową 1")

- mosiężny korek 6/4" (po wywierceniu w nim otworu służy do przymocowania zakrętki słoika do trójnika)

- trójnik 1" (górny trójnik dymowy)

- redukcja 1" na 3/4" (do zamocowania końcówki plastikowej w górnym trójniku 1")

- szybkozłącze węza ogrodowego

- uchwyt stalowy z gumą 1" (do usztywnienia zamocowania rury dymowej w górnej części do DG)

- okrągła blacha 150mm 2mm gr (górna i dolna zaślepka)

- pierdółki (śrubki, nakrętki, etc.)

- plastikowa obudowa wielkością odpowiadająca wentylatorowi jaki posiadamy

- regulator napięcia 0-30V z alle.. lub aliex... 

- zasilacz stabilizowany 12V

 

 

 

Link to comment
https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/19104-dymogenerator-z-odstojnikiem/
Share on other sites

  • Replies 117
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Myślę że fajnie było by abyś zamieścił przynajmniej jakiś czytelny i dokładnie zwymiarowany szkic aparatu, jak też gotowych jego elementów. Byłoby zapewne łatwiej mniej politechnicznym kolegom zrozumieć działanie, jak i dokonać ew. samodzielnej budowy, bo Miki pomyślał, ale się specjalnie do rysunku nie przyłożył  :D, ale to faktycznie jeden z najlepiej funkcjonujących i nie sprawiających problemów, DG dotychczas prezentowanych na Forum, brawo Miki, brawo Viszna  :thumbsup::clap: !!!

 

 

Myślę że fajnie było by abyś zamieścił przynajmniej jakiś czytelny i dokładnie zwymiarowany szkic aparatu, jak też gotowych jego elementów. Byłoby...

Teraz rozumiesz, co miałem na myśli prosząc Cię kilkukrotnie o sporządzenie przewodnika dotyczącego wędzarni?

„Wszyscy uważają, że czegoś nie da się zrobić. Aż przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da. I on właśnie to robi” A. Einstein

 

Myślę że fajnie było by abyś zamieścił przynajmniej jakiś czytelny i dokładnie zwymiarowany szkic aparatu, jak też gotowych jego elementów. Byłoby...

Teraz rozumiesz, co miałem na myśli prosząc Cię kilkukrotnie o sporządzenie przewodnika dotyczącego wędzarni?

 

 

Szefie, daj spokój może. Kiedyś dawno, dawno temu było paru chętnych, i ja również, naszym celem było  stworzenia takiego właśnie tematu. Sam osobiście temat zamknąłeś, więc spokojnie  Szefie, damy radę, a zadymy na stare lata nie szukam, sam dobrze wiesz czym się takie przedsięwzięcia kończyły. Dla mnie Biblią jest śp AndyAndy i jego przewodnik oraz wytyczne odnośnie budowy. Jakie ja mam wędzarnie, i jakie zapatrywania wszyscy dobrze wiedzą, bo prezentowałem nie jeden raz :hmm:.

Ps. Tu nie chodzi o mnie Szefie, bo ja swoje usprawnienia opisywałem z detalami i fotkami. Wielu dziś robi popielnik do swych DG, który ja opracowałem, i bardzo sobie DG chwalą, o czym zapewne wiesz :D ? Ja sam zrobić DG według Mikiego bezproblemowo potrafię, ale pewnie są tacy którzy będą mieli problem. Zresztą Miki też korzystał z moich pomysłów przy konstruowaniu popielnika, i oficjalnie o tym pisał, po co i dla czego  :D ?

Edited by sverige2

To już bez znaczenia. Chciałem Ci tylko przypomnieć, że karma zawsze wraca.

I na tym kończę dyskusję, bo znając życie, zaraz zrobi się "koszowy tasiemiec". :D  :)

Edited by Maxell

„Wszyscy uważają, że czegoś nie da się zrobić. Aż przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da. I on właśnie to robi” A. Einstein

To już bez znaczenia. Chciałem Ci tylko przypomnieć, że karma zawsze wraca.

I na tym kończę dyskusję, bo znając życie, zaraz zrobi się "koszowy tasiemiec". :D  :)

 

Yes, yes, yes, Szefie jestem za a...... :D:thumbsup::clap:.

Edited by sverige2

Witam.

tak jak pisałem dorzucam wymiary:

post-44204-0-73031200-1650040433_thumb.jpgpost-44204-0-75768100-1650040661_thumb.jpg

Rura główna DG to czarna rura spalinowa od pieca o średnicy 130mm i długości 500mm

Rury 1" są długości 300mm kupione od razu gotowe z gwintem na obu końcach.

post-44204-0-16816400-1650040440_thumb.jpg

Jako rurkę powietrzną zamontowaną w krućcu od węża ogrodowego zastosowałem rurkę nierdzewną o średnicy 10mm i ściance 1mm co daje 8mm prześwitu, przy wentylatorze jaki mam zastosowany nie muszę robić na jej końcu żadnej zwężki, aby szybciej leciało powietrze.

 

Ogólnie wymiary NIE SĄ KRYTYCZNE, można pewnie zamiast głównego wylotu z DG zamiast 6/4" użyć mniejszego czyli od razu 1" i nie robić redukcji za pierwszym trójnikiem, ja akurat miałem takie elementy więc takich użyłem, poza tym większy wylot z DG to mniejsze prawdopodobieństwo, że się zapcha  :D

 

 

 

 

No fajnie Viszna, wielkie dzięki,  ale tu chodzi nie tylko o wymiary, ale i o wykonanie ręcznego szkicu, coś w rodzaju rys. technicznego, roboczy rzut boczny, etc. aby to wszystko czytelnie rozrysować, bo mniej wtajemniczeni w technikalia nadal niezbyt wiele z tego ogarną, a DG jest na tyle dobry, że z całą pewnością wart solidnego opracowania w postaci rysunkowych detali i wyjaśnień. Po prostu takiego opracowania aby każdy średni zaawansowany mógł to zrozumieć, i odjąć się wykonania :thumbsup:. To na pewno aktualnie najlepszy model DG na amatorskim a i nie tylko, rynku :clap:.

Tak się zastanawiam. Jest nas na forum kilka tysięcy użytkowników. Może ktoś ma warsztat ślusarski i mógłby produkować super dymogenerator . Chętnie zakupię.

Też przygarnę

 

Wysłane z mojego M2101K7AG przy użyciu Tapatalka

toczy z góry skazane na przegraną boje, bo założenia konstrukcyjne tego bubla są po prostu konstruktorską pomyłką, i bez odpowiednich przeróbek, do bezstresowego wędzenia ten bubel się najzwyczajniej nie nadaje :facepalm:

Dla mnie i po przeróbkach Dymbox nadal jest bublem który stwarza problemy. Wiadomo, że nie ma idealnego DG ważną sprawą jest aby DG przysparzał jak najmniej drobnych problemów użytkownikowi, jest kilka konstrukcji które zaliczają się do mało problematycznych. DG który wykonał Miki do takich się zalicza natomiast trzeba się liczyć, że jak zechcemy aby DG był wykonany "estetycznie" mam na myśli materiały i wykonanie to wtedy będzie odpowiednio kosztował biorąc pod uwagę dzisiejsze ceny :facepalm: surowców.   

Edited by Grzewlod

Po prostu takiego opracowania aby każdy średni zaawansowany mógł to zrozumieć, i odjąć się wykonania 

Na kanale YT InPast jest wszytko ma temat tego typu generatorów wraz z testami itp.

Mam nadzieję że nie podejdzie pod pod polit...

 

https://youtube.com/c/InpastRu

 

A nawet gość sklep prowadził kilka lat temu.

Edited by bilu72

 

 

  ja temat znam od podszewki, ale miałem na myśli wykonanie naprawdę estetyczne, a nie skręcane z hydraulicznych fasonów, z różnymi dodatkami :D

Albo skręcane z hydrauliki, tanie i funkcjonalne, albo piękne i lśniące z nierdzewki za worek kasy.... wybór należy do ciebie :tongue::D

Pozdrawiamy Wszystkie zadymiaczki i zadymiaczy 🙂

Jola i Mariusz

Albo skręcane z hydrauliki, tanie i funkcjonalne, albo piękne i lśniące z nierdzewki za worek kasy

 

Dlatego po wykonaniu poprzedniego DG z nierdzewki i wydaniu "kupy siana" (materiały, obróbka też w warsztacie ślusarskim, bo w nierdzewce to już otworu 1" się nie wywierci rozwiertakiem za 30złociszy...) stwierdziłem, że następny, który będę robił MA DZIAŁAĆ, a nie "WYGLĄDAĆ", dlatego poszedłem w ślady MIKI i wykonałem DG z tego co łatwo dostępne i przysporzy najmniej dodatkowej pracy.

Aby nie było, zacząłem robić kosztorys do wykonania tego DG z nierdzewki, ale po dobiciu do 400zł stwierdziłem, że dalsze liczenie nie ma sensu bo nie należę do osób, dla których sprzęt musi się świecić jak psu jaj...., dla mnie najważniejsze jest działanie. (Jak było w starej reklamie proszku do prania: "skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać?"  :D )

 

Dlatego też takie rozwiązanie, ale poszedłem jeszcze dalej w uproszczenie niż MIKI -ograniczyłem spawanie do zupełnego minimum i rury dymowe poskręcałem z kształtek hydraulicznych, co dla mnie i na pewno innych osób jest/będzie dużo prostszym rozwiązaniem.

 

W załączeniu jeszcze rys (w miarę) techniczne  :laugh:

post-44204-0-17597000-1650134380_thumb.jpgpost-44204-0-24408100-1650134386_thumb.jpg

DODATKOWY OPIS DO RYSUNKU

3 otwory fi 6mm do wkręcenia śrub na których opiera się ruszt należy wykonać w odpowiedniej odległości od otworów powietrznych (4 otwory fi 12mm)

Odległość ta jest zależna od wykonanego rusztu i powinna być taka, aby ruszt był około 5mm poniżej 4 otworów powietrznych.

Jeżeli ruszt będzie ZBYT NISKO (czyli otwory zapałowe będą zbyt wysoko względem rusztu) to na dnie rusztu mogą zalegać niespalone zrębki, które skutecznie zatkają ruszt i system nie będzie działać.

MIKI np. wykonał bardziej rozbudowany ruszt, który miał swój "stojak" i opierał się na dnie DG (o spód popielnika). Dla mnie łatwiej było wywiercić 3 otwory i wkręcić 3 śrubki niż spawać bardziej rozbudowany ruszt.

 

post-44204-0-51555200-1650135001_thumb.jpg

 

 

Dzień dobry, 

 

dodając to tematu, czy mógłby ktoś doradzić czy warto takie coś kupić od ukraińskiego producenta czy raczej polski Dybmox jest lepszy? Kosztują podobnie, ale ten ukraiński wygląda na lepszy trochę bo ma odstojnik.

 

 

https://www.ebay.ca/itm/333857553313

 

 

Albo skręcane z hydrauliki, tanie i funkcjonalne, albo piękne i lśniące z nierdzewki za worek kasy

 

Dlatego po wykonaniu poprzedniego DG z nierdzewki i wydaniu "kupy siana" (materiały, obróbka też w warsztacie ślusarskim, bo w nierdzewce to już otworu 1" się nie wywierci rozwiertakiem za 30złociszy...) stwierdziłem, że następny, który będę robił MA DZIAŁAĆ, a nie "WYGLĄDAĆ", dlatego poszedłem w ślady MIKI i wykonałem DG z tego co łatwo dostępne i przysporzy najmniej dodatkowej pracy.

Aby nie było, zacząłem robić kosztorys do wykonania tego DG z nierdzewki, ale po dobiciu do 400zł stwierdziłem, że dalsze liczenie nie ma sensu bo nie należę do osób, dla których sprzęt musi się świecić jak psu jaj...., dla mnie najważniejsze jest działanie. (Jak było w starej reklamie proszku do prania: "skoro nie widać różnicy, to po co przepłacać?"  :D )

 

Dlatego też takie rozwiązanie, ale poszedłem jeszcze dalej w uproszczenie niż MIKI -ograniczyłem spawanie do zupełnego minimum i rury dymowe poskręcałem z kształtek hydraulicznych, co dla mnie i na pewno innych osób jest/będzie dużo prostszym rozwiązaniem.

 

W załączeniu jeszcze rys (w miarę) techniczne  :laugh:

attachicon.gifrys1.jpgattachicon.gifrys2.jpg

DODATKOWY OPIS DO RYSUNKU

3 otwory fi 6mm do wkręcenia śrub na których opiera się ruszt należy wykonać w odpowiedniej odległości od otworów powietrznych (4 otwory fi 12mm)

Odległość ta jest zależna od wykonanego rusztu i powinna być taka, aby ruszt był około 5mm poniżej 4 otworów powietrznych.

Jeżeli ruszt będzie ZBYT NISKO (czyli otwory zapałowe będą zbyt wysoko względem rusztu) to na dnie rusztu mogą zalegać niespalone zrębki, które skutecznie zatkają ruszt i system nie będzie działać.

MIKI np. wykonał bardziej rozbudowany ruszt, który miał swój "stojak" i opierał się na dnie DG (o spód popielnika). Dla mnie łatwiej było wywiercić 3 otwory i wkręcić 3 śrubki niż spawać bardziej rozbudowany ruszt.

 

attachicon.gifrys3.jpg

 

Czy ten element ruchomy  rusztu  wykonałeś w jakimś konkretnym celu,  ? wydaje się, że mógłby być stały, tak chyba miał też Miki . 

Edited by hubabuba

 

Dzień dobry, 

 

dodając to tematu, czy mógłby ktoś doradzić czy warto takie coś kupić od ukraińskiego producenta czy raczej polski Dybmox jest lepszy? Kosztują podobnie, ale ten ukraiński wygląda na lepszy trochę bo ma odstojnik.

 

 

https://www.ebay.ca/itm/333857553313

 

 

Jeden i drugi zbudowany na tj samej zasadzie. DMBOX to błyszczący bubel, i wyrzucone pieniądze. Bez odpowiednich przeróbek nie nadaje się do bezstresowej eksploatacji. Po przeróbkach to już nie będzie DYMBOX, tylko konstrukcja własna, a bubel będzie tylko dawcą materiału !!!

 

 

Jeden i drugi zbudowany na tj samej zasadzie. DMBOX to błyszczący bubel, i wyrzucone pieniądze. Bez odpowiednich przeróbek nie nadaje się do bezstresowej eksploatacji. Po przeróbkach to już nie będzie DYMBOX, tylko konstrukcja własna, a bubel będzie tylko dawcą materiału !!!

 

Bezpodctawna krytyka nie wnosi nic w temat.

Jesli tak jest jak piszesz,to podaj konkretne wady tych dymogeneratorow i zprecyzuj ich przerobki tak by byly jak piszesz do "bezstresowej eksploatacji. 

pozdrowienia Olek.P

 

 

DMBOX to błyszczący bubel, i wyrzucone pieniądze. Bez odpowiednich przeróbek nie nadaje się do bezstresowej eksploatacji
Nie jest tak źle Jarku. Bardzo byś się zdziwił ile czasu Duży potrafi dymić Faktem jest inny odbiór dymu. Kolega ma bardzo starego borniaka z oryginalnym DG - i jemu działa bezawaryjnie :D . Każdy ma jakieś wady niestety ;)    

Muskie - to ryba 🙃

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

×
×
  • Create New...

Important Information

We have placed cookies on your device to help make this website better. You can adjust your cookie settings, otherwise we'll assume you're okay to continue.