jojc Opublikowano 7 Kwietnia 2024 Zgłoś Udostępnij #1 Opublikowano 7 Kwietnia 2024 Cześć. Właśnie zaczynam przygody z budowaniem ziemianki i mam kilka pytań. Prześledziłem całe forum, YouTube i Google i nie znalazłem konkretnych odpowiedzi dlatego postanowiłem założyć temat. Ziemianka ma miec planowane wymiary wewnetrzne okolo 2m x 2,5m, wysokosc 2m. Konstrukcja wymurowana z bloczkow betonowych. Strop lany z betonu. Jestem na etapie kończenia wykopu. Mam wykopane 3m10 poniżej gruntu i wielkość wykopu 3x3m. Ze względu na brak możliwości wjechania ciężkim sprzętem, wszystko kopane ręcznie. Jeszcze 2-3 dni i najcięższy etap za mną😁 oto moje pytania 1. Ziemianka bedzie wkopana w grunt na równo z trawnikiemi i zasyoana okolo 80 cm ziemią, troche obawiam sie za malej warstwy ziemi dlatego mysle aby strop (grubość stropu to okolo 15-20cm betonu, wiec dół stropu będzie około 1m poniżej gruntu) i sciany ocieplic 10cm styropianem do 120 cm ponizej gruntu. Nie chem robic termosu i ocieplac calej ziemianki, bo ziemia ma schladzac lub ocieplac konstrukcje Czy to dobry pomysl? 2. Wentylacja. Planuje zrobic wentylacje grawitacyjna rura 160mm. Wole miec zapas i najwyzej przydławić niz mialo byc za malo. Do tego nawiew po przeciwnej stronie 20 cm od podlogi także rurą 160mm. Mam w planach rure do nawiewu poprowadzic ziemia na głębokości 130 cm i odcinku 10-15 metrow i dopiero wyjsc nad grunt. Chodzi o to, aby powietrze mialo mozliwosc sie ocieolic lub schlodzic. Mam pewne obawy czy na tak dlugim odcinku przeplyw powietrza nie bedzie mial zbyt duzych oporów, aby swobodnie nastepowala wymiana? Na wzzelka ostatecznisc i tak wyprowadzę przewod do wentylacji mechanicznej, ale chcialbym tego unikanac 3. izolacja czy iść po kosztach 2 dysoerbit + 2 warswtwy folii, czy wydać 1000-1500zl na porzadną mase izolacyjną? Sklaniam sie ku drugiej opcji, bo to raczej pewniejsze, ale chetnie poslucham waszych doswiadczeń. 4 Zasypanie. Mam do dyzpozycji żólty piach lub ziemię, co będzie lepsze jesli chodzi o odbiór nagrzanego powietrza lub zimnego? z góry bardzo dziekuje za pomoc i sugestie🙂 Cytuj Odnośnik do komentarza https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/20729-projekt-ziemianka/ Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pacan Wojciech Opublikowano 9 Kwietnia 2024 Zgłoś Udostępnij #2 Opublikowano 9 Kwietnia 2024 (edytowane) Kolego raczej nie jest możliwe by na forum brakło tematu o budowie ziemianki , sam pisałem sporo postów na temat budowy , na wszystkie Twoje pytania są odpowiedzi napisane w starych postach : ale tak na gorąco : 1. nie zasypywałbym stropu tak gruba warstwa gruntu ( nie wiem jakie posiadasz doświadczenie budowlane oraz wiedzę ) , proponuje pozostać na grubości 60 cm gruntu , ale strop z wierzchu obłożyć 20 cm styropianem klasy parking , najlepiej w dwóch warstwach po 10 cm , przykryć folią , na nią geowłókninę , a dalej grunt . Ściany ocieplać po wykonaniu izolacji , piszesz o masach izolacyjnych , są dobre i bym je zastosował , zgodnie z technologią ( producent ma filmiki ), pytanie jak zaizolujesz masami posadzkę - musisz to przemyśleć , by mieć ciągłość izolacji .Po wykonaniu izolacji z masy należy przykleić styropian hydro lub Styro dur , a następnie obłożyć folia kubełkową wystarczy 1 warstwa , 2.wentylacja rura w ziemi na tej głębokości , powinieneś sprawdzić w jakim miejscu ta rura wejdzie Ci do pomieszczenia , piszesz o drugi m nawiewie - uważam ze powinien to być wywiew , powietrze by sie przemieszczało musi mieć napływ i odpływ , ja zastosowałbym rury fi 200 kanalizacyjne pomarańczowe , długości kanału powiększy Ci sie o część pionową na początku przewodu oraz o dwa kolana 45 stopni , które dodatkowo zwiększą opór ( dodadzą okolo 2mb przewodu ) czyli przewód powinien mieć 10 mb w pozycji poziomej ze spadkiem około 1-2 % w kierunku ziemianki + 1, 5 m pionowej rury + 2 kolana - to około 4 mb do oporów przepływu , czyli w tej konfiguracji osiągniesz opory przepływu jak dla przewodu 15,5 mb. Będzie sie skraplać woda i ciec do wewnątrz , Wywiew pod sufitem tez fi 200 i najlepiej rura pionowa do góry ocieplona co najmniej 2 m nad grunt , powinno zadziałać ( założyć anemostat na wywiewie by móc regulować przepływ. Osobiście bym nie murował ziemniaki , a przejrzał oferty producentów zbiorników betonowych i taki wykorzystał . Nawet gdyby trzeba było wkłądać zbiornik duzym dźwigiem z oddali , to każdy prefabrykowany zbiornik jest lepszy od murowanego, 3, zasyp wyłącznie piaskiem wokół . Pozdrawiam Edytowane 9 Kwietnia 2024 przez Pacan Wojciech 1 Cytuj Wojciech Pacan Odnośnik do komentarza https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/20729-projekt-ziemianka/#findComment-916452 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pacan Wojciech Opublikowano 9 Kwietnia 2024 Zgłoś Udostępnij #3 Opublikowano 9 Kwietnia 2024 Kolego , sprawdziłem i wyszukałem tematy dotyczące ziemianki od 2015 roku , zrób podobnie zaznacz nieprzeczytana zawartość , opcją wszystko zaznacz daty od 2015 roku do dzisiaj , w wyszukiwarce wpisz "ziemianka " masz czytania na tydzień . Cytuj Wojciech Pacan Odnośnik do komentarza https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/20729-projekt-ziemianka/#findComment-916464 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jojc Opublikowano 9 Kwietnia 2024 Autor Zgłoś Udostępnij #4 Opublikowano 9 Kwietnia 2024 (edytowane) Dziękuję za odpowiedzi. Edytowane 9 Kwietnia 2024 przez jojc Pomyłka Cytuj Odnośnik do komentarza https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/20729-projekt-ziemianka/#findComment-916558 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
jojc Opublikowano 9 Kwietnia 2024 Autor Zgłoś Udostępnij #5 Opublikowano 9 Kwietnia 2024 (edytowane) 7 godzin temu, Pacan Wojciech napisał(a): Kolego raczej nie jest możliwe by na forum brakło tematu o budowie ziemianki , sam pisałem sporo postów na temat budowy , na wszystkie Twoje pytania są odpowiedzi napisane w starych postach : ale tak na gorąco : 1. nie zasypywałbym stropu tak gruba warstwa gruntu ( nie wiem jakie posiadasz doświadczenie budowlane oraz wiedzę ) , proponuje pozostać na grubości 60 cm gruntu , ale strop z wierzchu obłożyć 20 cm styropianem klasy parking , najlepiej w dwóch warstwach po 10 cm , przykryć folią , na nią geowłókninę , a dalej grunt . Ściany ocieplać po wykonaniu izolacji , piszesz o masach izolacyjnych , są dobre i bym je zastosował , zgodnie z technologią ( producent ma filmiki ), pytanie jak zaizolujesz masami posadzkę - musisz to przemyśleć , by mieć ciągłość izolacji .Po wykonaniu izolacji z masy należy przykleić styropian hydro lub Styro dur , a następnie obłożyć folia kubełkową wystarczy 1 warstwa , 2.wentylacja rura w ziemi na tej głębokości , powinieneś sprawdzić w jakim miejscu ta rura wejdzie Ci do pomieszczenia , piszesz o drugi m nawiewie - uważam ze powinien to być wywiew , powietrze by sie przemieszczało musi mieć napływ i odpływ , ja zastosowałbym rury fi 200 kanalizacyjne pomarańczowe , długości kanału powiększy Ci sie o część pionową na początku przewodu oraz o dwa kolana 45 stopni , które dodatkowo zwiększą opór ( dodadzą okolo 2mb przewodu ) czyli przewód powinien mieć 10 mb w pozycji poziomej ze spadkiem około 1-2 % w kierunku ziemianki + 1, 5 m pionowej rury + 2 kolana - to około 4 mb do oporów przepływu , czyli w tej konfiguracji osiągniesz opory przepływu jak dla przewodu 15,5 mb. Będzie sie skraplać woda i ciec do wewnątrz , Wywiew pod sufitem tez fi 200 i najlepiej rura pionowa do góry ocieplona co najmniej 2 m nad grunt , powinno zadziałać ( założyć anemostat na wywiewie by móc regulować przepływ. Osobiście bym nie murował ziemniaki , a przejrzał oferty producentów zbiorników betonowych i taki wykorzystał . Nawet gdyby trzeba było wkłądać zbiornik duzym dźwigiem z oddali , to każdy prefabrykowany zbiornik jest lepszy od murowanego, 3, zasyp wyłącznie piaskiem wokół . Pozdrawiam Dziękuję za odpowiedzi. Tak skorzystałem z wyszukiwarki i przez kilka dni przeczytałem wszystkie wątki z hasłem „ziemianka”. Być może przeoczyłem niektóre kwestie jak tak to z góry bardzo przepraszam. Większość osób izolowało dysperbitem + folia dlatego też napisałem czy jest sens dopłacać aż tyle do porządnej izolacji - nie znalazłem jednoznacznej opini czy jest sens czy to przerost formy nad treścią. Ani też nikt nie dawał złej opini na temat tańszej opcji z folią. co do stropu to oprócz zbrojenia będą dwutewoniki oparte na ścianach - doświadczenie budowlane mam więc o to się nie obawiam, ze coś zrobię źle raczej przesadzę w drugą stronę i zrobię bunkier. co do ocieplenia ja nie jestem zwolennikiem termosu i ocieplać całej ziemianki więc jak już tylko ocieplę strop chociaż nadal nie mam informacji czy zachodzi taka potrzeba jeżeli na wierzchu minimum będzie 80cm ziemi. Skłaniam się ku temu aby nie wykonywać izolacji termicznej, ale chciałem poznać opinie innych osob. Nie znalazłem wątku aby ktoś w całości zakopał ziemiankę na równo z trawnikiem a na stropie przysypał 1m ziemi dlatego też zapytałem. Jutro kończę wykop w sumie na 3.20 w piątek kopie pod ławę fundamentową i idziemy z bloczkami. Dźwig nie wjedzie i musiałby stanąć na ulicy i wpuszczać gotowca przez dwa budynki wiec odpada wentylacja również przejrzałem tematy i tylko wstępnie był zachaczony temat. Dowiedziałem się że rura 110 za mała i zalecana 160mm. Co do przedłużenia odcinka nawiewu, aby się ocieplił to temat tylko był zasugerowany przez 1-2 osoby aby tak zrobić, ale szerzej nikt tego nie opisywał jak to się w praktyce sprawuje. Co do kolan wiem że są opory dlatego ja planowałem dać 3x30 stopni. Przy samej ziemiance mam w planach zastosować trójnik, aby ewentualne skropliny nie wpadaly do wewnątrz pomieszczenia tylko zostawały przed ścianą Czy kolega mógłby wilyczyc jakie są opory powietrza przy zastosowaniu kolan 3 x30 stopni dla jednego zakrętu. Co do wentylacji mam jeszcze jedno pytanie. Wlot powietrza będzie na 10-20 cm nad posadzką więc około 3m od gruntu więc jest to nie możliwe aby cały nawiew umieścić na tej głębokości. Miałem w planach podnieść się na 1,5 nad wlot i dopiero poziomo pociągnąć rurę. Czy to dobry pomysł? Co do wlotu powietrza to mam możliwość umieszczenia go w schodach na ogród które są na skarpie i wtedy praktycznie drugi koniec rury byłyby poziomo bez wychodzenia kominkiem do góry.Zalety byłaby cały czas w zimnej wnęce bez dostępu słońca. W tym wypadku różnica między wywiewem a nawiewem wynosiłaby około 3,5 m. Według mnie to jeszcze bardziej usprawni wentylację, ale nie mam dużego doświadczenia w tym temacie. A co do wentylacji przy suficie to mam w planach wejść w ścianie pod samym stropie, aby też można było dać trójnik, aby ewentualne skropliny nie dostawałyby się do wewnątrz. co do podłogi to izolacja będzie połączona z izolacją spod bloczków betonowych więc tu będzie szczelnie. Chociaż wiele osób nie zaleca izolować nawet sugeruje aby umieścić cegły na piasku Edytowane 9 Kwietnia 2024 przez jojc Cytuj Odnośnik do komentarza https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/20729-projekt-ziemianka/#findComment-916559 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Pacan Wojciech Opublikowano 10 Kwietnia 2024 Zgłoś Udostępnij #6 Opublikowano 10 Kwietnia 2024 (edytowane) 16 godzin temu, jojc napisał(a): Czy kolega mógłby wyliczyć jakie są opory powietrza przy zastosowaniu kolan 3 x30 stopni dla jednego zakrętu. Co do wentylacji mam jeszcze jedno pytanie. Wlot powietrza będzie na 10-20 cm nad posadzką więc około 3m od gruntu więc jest to nie możliwe aby cały nawiew umieścić na tej głębokości. Miałem w planach podnieść się na 1,5 nad wlot i dopiero poziomo pociągnąć rurę. Czy to dobry pomysł? Co do wlotu powietrza to mam możliwość umieszczenia go w schodach na ogród które są na skarpie i wtedy praktycznie drugi koniec rury byłyby poziomo bez wychodzenia kominkiem do góry. Zalety byłaby cały czas w zimnej wnęce bez dostępu słońca. W tym wypadku różnica między wywiewem a nawiewem wynosiłaby około 3,5 m. Według mnie to jeszcze bardziej usprawni wentylację, ale nie mam dużego doświadczenia w tym temacie. A co do wentylacji przy suficie to mam w planach wejść w ścianie pod samym stropie, aby też można było dać trójnik, aby ewentualne skropliny nie dostawałyby się do wewnątrz. Zaproponowałem fi 200 gdyż uważam, ze będzie mniej oporów przepływu oraz będzie większy przepływ .Twój opis z podniesieniem sie 1,5 m ponad otwór dopływu powietrza zwiększy ilość kolan oraz spowoduje przepływ łukiem pod katem 90 stopni dwa raz do tego trójnik na odwodnienie ,jaki trójnik 200/200/200 45 stopni , może sie okazać ze strumień powietrza wyhamuje , w dodatku skropliny mogą po czasie zamulić odpływ , a jak się pojawi woda to będzie na pewno wpływać do ziemianki . uważam ,że lepiej jest nie robić odpływu - bezpieczniej , a zbierać skropliny , jeśli będzie ich mało to nie problem . Ponadto rura pvc przechodząca przez śc8iane powinna być przepuszczona przez wkładkę insitu lub mankiet uszczelniający. wykorzystanie schodów rozumiem ze prowadzących do ziemianki , chyba nie jest dobrym pomysłem wyście będzie tuż przy drzwiach , które nie są szczelne ,może się zaburzać napływ powietrza ( powietrze , ciecze wg, mechaniki płynów zachowują podobnie ) Ponadto położenie napływu poziomo przy gruncie chyba nie jest najlepsze , możliwość wpadania obcych materiałów oraz gryzoni .najlepiej narysuj szkic przebiegu nawiewu oraz wywiewu w przekroju ziemianki . Zle zrozumiałeś moj wpis , ja pisałęm o ociepleniu wywiewu , to zawsze podnosi sprawność szczególnie w zimie .Liczyć kolan 30 stopni nie ma sensu , cały odcinek ze względu na mniejszy opór zmniejszy sie o 1 m . ponadto potrzebny byłby projekt , a takiego nie masz .Działaj w zakresie swojego doświadczenia . gdyby było za mało wpływającego powietrza zawsze można zastosować mały nawiew mechaniczny okresowo działający , ale nie sądzę by tak było .Pozdrawiam Edytowane 10 Kwietnia 2024 przez Pacan Wojciech 1 Cytuj Wojciech Pacan Odnośnik do komentarza https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/20729-projekt-ziemianka/#findComment-916703 Udostępnij na innych stronach Więcej opcji udostępniania...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.