Skocz do zawartości

Rekomendowane odpowiedzi

  • 1 miesiąc temu...

Koledzy żeby nie zaczynać nowego tematu podłączam się tutaj. Zastanawiam sie jak wykonujecie dno paleniska w swoich wędzarniach. Budowa wędzarni niczym sie nie różni od budowy domu( fundament, izolacja pozioma i ściany) Teraz moje pytanie, jeżeli położę izolację poziomą na całej płycie fundamentowej,(nie ważne jaką -folię papę czy inną) następnie postawię ściany paleniska to co zrobić z dnem paleniska? Zalać na wysokość 1 cegły betonem na izolację? Chodzi mi o to,że jak pod dnem paleniska będzie izolacja to nawet zalana betonem zacznie się z czasem topić, jak wytnę dziurę w izolacji na palenisko i zaleję betonem to ścianki paleniska będą wilgły w skutek podciągania kapilarnego wody. Powiedzcie jak wy to robicie. Z doświadczenia wiem że bez izolacji się nie da i tu nie ma o czym mówić. Tylko jak to pogodzić z wysoką temperaturą , która będzie tuż nad np.papą. Przeglądałem wiele tematów, ale jakoś nie mogłem dokładnie trafić na ten temat. Pozdrawiam

Ja się roboty nie boję, tylko ludzi mi dajcie ;)

Każdy beton ( pod wpływem różnicy temperatur - będzie pękał :hmm:  ) Tak mam zrobione , to wiem i właśnie się też zastanawiam... ale jedni polecają szamotkę , inni nie... , a może cegłą wyłożę...  i spoko :rolleyes: Pozdrawiam :)

Einshel ,, Jak 'se' człowiek sam nie zrobi , to mu nikt nie zrobi...:) ''

Koledzy, czytam i nie mogę znaleźć informacji jak zrobić komin. Moja wędzarnia wykonana będzie z blachy ocieplanej watą (drzwi też ) obłożona zwykłą cegłą  o wymiarach  100x100x200 cm, postawiona w budynku .  Gdzieś słyszałem że w komin powinienem włożyć rurę kominową izolowaną o długości min. 100 cm i średnicy 20 cm. Dzięki temu nie będzie komin przemarzał i nie będą skraplała się woda ?

junior

binio1111 jako izolację przed wilgocią możesz położyć dwie warstwy folii aluminiowej takiej do np. pieczenia - dostępna wszędzie. Jednak jeżeli nic nie dasz to również nic się nie stanie wystarczy mocniejszy beton i jakiś dodatek do betonu. Papa i folie to zbyt przesadzone zabezpieczenie, drewno i powietrze dostarcza dużo więcej pary wodnej.  

Kolego Andyandy dzięki za zainteresowanie. Co do izolacji poziomej to powiem Ci tak, że musi ona być. Na swoim przykładzie. Mam ogrodzenie - słupki zostały wymurowane na fundamencie bez izolacji poziomej(tak zrobił wykonawca :facepalm: ) efekt-słupki zachodzą od dołu białym nalotem(sole mineralne) i po 1 zimie już były rysy i pęknięcia.Woda podciąga z gruntu, puźniej zamarza i rozsadza (praw fizyki się nie zmieni :rolleyes:) . Spód wędzarni (komorę paleniskową) chcę wymurować z klinkieru i nie chce mieć powtórki jak z ogrodzeniem. Mieszkam na podmokłych grunatach. Zastanawiam sie tylko jak inni projektanci i za razem wykonawcy rozwiązali problem izolacji na płycie fundamentowej pod paleniskiem. Czekam na Wasze podpowiedzi


Dodatkowo, ale to już teoria, jeżeli mamy wilgotne mury wokół paleniska to przy wędzeniu pod wpływem temperatury wilgoć zamieni się w parę, a nam chyba nie zależy na tym,żeby oprócz osuszania szyneczki osuszać jeszcze wilgotne ściany paleniska, które nie są odizolowane od fundamentu. No chyba że się mylę

Ja się roboty nie boję, tylko ludzi mi dajcie ;)

Gość ArkoGdynia

@binio1111 - ja w swoim projekcie rozwiązałem tą sprawę w następujący sposób.....

Primo.... najpierw na wylaną ławę fundamentową naniosłem klej bitumiczny ( taki z kartusza) i przykleiłem na całej powierzchni papę.... rodzaj papy bliżej nieokreślony  :rolleyes: ale raczej była to termozgrzewalna ( co było to się użyło) :cool:

post-65335-0-54993800-1408426967_thumb.jpg

Secundo.... w miejscu palenisk wymurowane jest z pełnej cegły klinkierowej 4 warstwy cegły na dnie paleniska ... przy takiej "podbudowie" na 100% nie przepali mi tej papy  :devil:

post-65335-0-91279000-1408426989_thumb.jpg

dodatkowo najniższą warstwę cegieł jako że znajduje się na linii kostki brukowej to dodatkowo zaizolowałem izobudem i myślę że mam sprawę z głowy!!

post-65335-0-51626300-1408427014_thumb.jpg

 

Więcej grzechów nie pamiętam  :tongue:

 

Z Dymnym pozdrowieniem....

Edytowane przez ArkoGdynia

Pogratulować, wykonałeś kawał dobrej roboty, przy takiej grubości cegieł pod paleniskiem możesz być raczej spokojny o izolację. Ja nie mogę dać aż tyle, bo noszę sie z zamiarem budowy wędzarni z paleniskiem bezpośrednim( fachowo z pośrednim, bo będzie strop ;) ) Jeżeli podniusł bym palenisko do góry, to do komory po drabinie bym wchodził :). Poczekam jeszcze co wymyslili inni znawcy tematu. Pozdrawiam

Ja się roboty nie boję, tylko ludzi mi dajcie ;)

Gość ArkoGdynia

Ja nie mogę dać aż tyle, bo noszę sie z zamiarem budowy wędzarni z paleniskiem bezpośrednim( fachowo z pośrednim, bo będzie strop ) Jeżeli podniusł bym palenisko do góry, to do komory po drabinie bym wchodził

 

A widzisz kolego... ja buduję hybrydę :)

 

post-65335-0-59539100-1408515620_thumb.jpg

 

Z tamtych wcześniejszych ujęć nie było jeszcze tego widać  :thumbsup:

Więc ja również buduję z paleniskiem bezpośrednim oraz pośrednim... jak widać mam 3 warstwy cegły pod paleniskiem bezpośrednim i 4 pod paniskiem pośrednim. 

Moim skromnym zdaniem można by spokojnie dać 2 warstwy i powinno wystarczyć.... papy na bank nie "przepali" ponieważ nie palimy w piecu hutniczym i czart nie będzie się tam smażył :devil:  ....tylko mamy żar ładny trzymać i stała temperaturę  :thumbsup:

 

Ale poczekajmy co inni powiedzą  :)

 

Z Dymnym pozdrowieniem......

Kolego papy nie przepali na pewno. W samym zamyśle miałem to, iż różne izolacje (asfaltowe, gumowe, bitumiczne) pod wpływem temperatury wydzielają różne związki lotne i nie przypominają one zapachem dymu z drewna :D. Ty możesz być spokojny. Powiedz mi jeszcze kolego  na jakiej wysokości wyjdzie ci komora nad paleniskiem bezpośrednim, nie będzie za wysoko? Jak to sobie rozmierzyłeś? Muszę przemyśleć też u siebie, może dam tak jak ty i potem podniosę wyżej kostkę wokół i zrobię"podeścik"

Ja się roboty nie boję, tylko ludzi mi dajcie ;)

Gość ArkoGdynia

 

 

Powiedz mi jeszcze kolego  na jakiej wysokości wyjdzie ci komora nad paleniskiem bezpośrednim, nie będzie za wysoko?

Ano kolego dół komory wyszedł mi na wysokości 90 cm.... rozmierzyłem to sobie w te sposób żeby była to wygodna wysokość blatu roboczego (który będzie po lewej stronie od komory wędzarniczej) 

Teraz będę murował komorę wędzarniczą i komorę grilla na wysokość ok 90 do 100 cm ponad blat.... ja wziąłem pod uwagę to aby wysokość od dna paleniska bezpośredniego do pierwszego kija miała minimum 120cm

więcej szczegółów możesz zobaczyć w moim wątku.... https://wedlinydomowe.pl/forum/topic/9837-moja-pierwsza-w%C4%99dzarnio-grill-arkogdynia/

 

Z Dymnym pozdrowieniem.....

ArkoGdynia budujesz tak jak potrafisz i umiesz. Czas założyć własny kącik z pomysłami, a mój nie zaśmiecać. Jeżeli chcesz pomagać, to pomagaj z głową. Tak na początek radzę wybudować wędzarnię w której palenisko będzie wydajne tylko do ogrzania wyrobów i dalszego procesu wędzenia, a przede wszystkim paleniska niezbędnego do wytworzenia odpowiedniego dymu. Ogrzewanie zbędnej ilości kamienia, cegły i wszelakiej ilości budulca ozdobnego powoduje zużycie dużej ilości drewna, innego sposobu opalania. Ilość zużytego drewna potrzebnego do ogrzania = ilości benzopirenu. Popatrz na wędzarnię Kaziora 83 wyroby super, a wędzarnia spełnia normy jakie założyłem przy minimalnym zużyciu drewna. Wędzarnia, to nie Linia Maginota i bunkry nie są potrzebne.      

Muszę przemyśleć, poczytałem kilka wątków(Twój też) i koledzy zalecaja komorę o wysokości 150cm. Muszę więc przemyśleć jak ugryść temat.Co do kolegi Andyandy to się z nim zgadzam jeżeli chodzi o ilość drewna potrzebną do wędzenia(ekonomia i zdrowie). Dlatego kąbinuję jak zrobić wędzarnię, która będzie i wzorowa pod względem wytwarzania wyrobów i cieszyła oko żony ;) . Może się jakoś uda. Czasami nie jest łatwo pogodzić to razem. Co do Arko , to realizacja podoba mi się bardzo.Pozdrawiam


Andyandy a co do Twojego pomysłu aby zrobić izolację z folji aluminiowej, to naprawdę nie jest głupie, tylko musiła by to być jakaś gruba folja. Bo w cienkiej 1 ziarnko żwiru zrobi dziurkę i wtedy to już raczej nie będzie izolacji. To jak z "nieszczelną"  prezerwatywą :D , niby cała a dziecko w drodze.

Ja się roboty nie boję, tylko ludzi mi dajcie ;)

Gość ArkoGdynia
Czas założyć własny kącik z pomysłami, a mój nie zaśmiecać

 

Mea culpa .... rozmowa powinna odbyć się w wątku kolegi..... mam nadzieję że niedługo go założy  :thumbsup:

Nie będę więcej zaśmiecał  :facepalm:

 

 

 

Ogrzewanie zbędnej ilości kamienia, cegły i wszelakiej ilości budulca ozdobnego powoduje zużycie dużej ilości drewna, innego sposobu opalania. Ilość zużytego drewna potrzebnego do ogrzania = ilości benzopirenu.

Ale myślałem że nam Wszystkim, którzy próbują swoich sił w wędzeniu o to chodzi :)  z pewnymi wyjątkami oczywiście  :tongue:

Jak najbardziej skłaniam się do Twojego zdania.... aby forma nie przerosła treści..... dlatego odpowiednio przemyślałem mój projekt oraz wprowadziłem niezbędne modyfikacje w trakcie budowy....oraz na dalszych etapach będę kontynuował dążenie do minimalizacji strat ciepła w komorze oraz tym samym zmniejszenie ilości opału a co za tym idzie benzopirenów :)

 

 

 

Wędzarnia, to nie Linia Maginota i bunkry nie są potrzebne

 

Oj chyba będę musiał zmienić nazwę mojej wędzarni z WGK na linię Maginota :) .... a w razie perturbacji z sytuacją na Ukrainie zawsze będę miał przydomowy schron :devil:   :facepalm:

 

@binio1111 - dzięki za miłe słowo ale długa i bolesna droga jeszcze przede mną :]

 

Serdecznie pozdrawiam!!

 

Z Dymnym pozdrowieniem.....

Edytowane przez ArkoGdynia

binio1111! Jeżeli nie masz dostępu do odpowiedniej folii to zwykła do pieczenia w kilku warstwach całkowicie odizoluje. Jeżeli pojawią się pęknięcia nie będą stanowić większego problemu. Jeżeli wygładzić podstawę fundamentu odpowiednio i zalejesz położoną folię odpowiednio rzadkim betonem lub zastosujesz drobniejszy żwir nie będzie przerwań folii. Mam wypróbowane.  


ArkoGdynia! Budując swoją dymiącą świątynię należy przede wszystkim wyjść z założenia pod względem zdrowotnym, ekonomicznym - w budowie i eksploatacji i pamiętać o prawach fizyki. Robiąc odwrotnie nie osiągniemy odpowiednich założeń. Wędzarnia musi spełniać podstawowe funkcje i pod takim kontem należy projektować, kwestia wyglądu to ostatni plan, który wyjdzie z rozwiązań konstrukcji.    

Edytowane przez Andyandy

binio1111 jako izolację przed wilgocią możesz położyć dwie warstwy folii aluminiowej takiej do np. pieczenia - dostępna wszędzie. Jednak jeżeli nic nie dasz to również nic się nie stanie wystarczy mocniejszy beton i jakiś dodatek do betonu. Papa i folie to zbyt przesadzone zabezpieczenie, drewno i powietrze dostarcza dużo więcej pary wodnej.  

 

A czy nie można zrobić tak że:

- jeśli jest papa to wymurować warstwę cegły - zasypac to piachem i na piach położyć cegłę pełną??

Wiam Buduję wędzarnie według projektu Andyandy, mam jedno pytanko czy deflektory muszą być koniecznie okrągłe? Czy moge zastosować kwadrat o takiej samej powierzchni jak ten okrągły 55cm?

 

Pozdrawiam

Koledzy, mam kilka pytań. Zacząłem budowę wędzarni wg. Andyandy - mam już palenisko o wymiarach zewnętrznych 62 cm x 92 cm x 8 cegieł. Troszkę mało, ale taką miałem płytę na której je posadowiłem. I teraz pytania:

- czy dobrym pomysłem jest robienie szybra w formie wsuwanej w ramki z ceowników blachy wystającej poza komorę wędzarniczą ? Jaką blachę zastosować (typ, grubość) ?

- jako że stolarka to dla mnie czarna magia, więc zamówiłem komorę wędzarniczą u znajomego stolarza. Wymiary o 2 cm większe od paleniska czyli: 64 x 94 x 150 (150 cm to sama komora - daszek będzie zdejmowany). Czy komora nie powinna być większa ? Na jakiej wysokości zamontować podpórki do kijów ? w jakich odstępach w pionie ?

- czy konieczne jest wewnętrzne izolowanie samej komory wędzarniczej? A jeśli tak to czy można samą blachą bez wełny mineralnej? Ew. czy można zastosować takie rozwiązanie http://www.leroymerlin.pl/izolacja-budynkow/welna-mineralna-styropian/welna-mineralna/plyta-kominkowa-isover,p159849,l396.html bez blachy. Szukam jakiegoś optymalnego rozwiązania, bo gdy policzy się ceny wełny mineralnej skalnej i blachy to troszkę wychodzi. Szczególnie że w marketach budowlanych trzeba kupić całą paczkę.

Pozdrawiam

 

 

Szczególnie że w marketach budowlanych trzeba kupić całą paczkę.

W Castoramie możesz takie płyty kupić na sztuki. Potem musisz na to dać deski (może być cienka boazeria) i na to jeszcze blachę. Ostatecznie możesz te deski wewnętrzne pominąć, ale stosując je będziesz miał doskonałą izolację przy wędzeniu zimową porą. 

Nigdy nie walcz o przyjaźń....

O prawdziwą nie musisz,

o fałszywą nie warto

VanCana

 

Jak wspaniale jest nic nie robić , a potem -odpocząć.

Wuju Stefanie:

1. Szyber nie jest wymagany. Jest to napewno udogodnienie. Nie ważne jak będzie wyglądało ważne aby spełniało swoje zadanie. Z tego comówisz będzie ok. Blacha byle by nie ocynk

2.Komorę masz bardzo dużą, nic nie kombinuj. Zrób deflektor weź pętko kiełbasy kawałek kija i już będziesz wiedział jaka wysokość ma być ;)

3. Nie kombinuj. te płyty są ok ale blacha na to iść musi. Arkusz blachy 0,5 mm kosztuje 30 zł. Tobie wejdą max 2. sztuki.Wełna znów majątku nie kosztuje..... taniej jak te płyty

Bo my jesteśmy mięsoholicy,
wegetarianie są dla nas dzicy !
Szynki, kiełbasy oraz kotlety,
doprowadzają nas do podniety
!

3. Nie kombinuj. te płyty są ok ale blacha na to iść musi. Arkusz blachy 0,5 mm kosztuje 30 zł. Tobie wejdą max 2. sztuki.Wełna znów majątku nie kosztuje..... taniej jak te płyty

@krzysiek-krze: dzięki za odpowiedź. Jak już wspomniałem komorę będzie mi robił zaprzyjaźniony stolarz-amator. I jak wspomniałem w innym poście zastanawiamy się nad zrobieniem komory z:

a) brzydkich, nieheblowanych desek + izolacja z wełny skalnej + blacha (brzydkie żeby złodzieja lub wandala nie kusiło). Tyle tylko że obawiam się zalewania deszczówką izolacji przez szpary w deskach.

b) sosnowych lub świerkowych desek pióro-wpust + izolacja + blacha. Tyle tylko że obecnie kolega ma deski 14 mm. Czy to nie będzie za mało? Wiem że dechy można dostać dość tanio, ale to niskobudżetowa budowa i stwierdziliśmy że skoro kolega za free daje te deski 14 mm, to może się to nada.

...Blacha byle by nie ocynk...

 

Wiem, że ocynk i żywność to zła para, ale zastanawiam się nad szkodliwością takiej blachy w amatorskiej wędzarni. Nie ma bezpośredniego kontaktu z żywnością, zresztą za chwilę i tak będzie przykryta warstwą dymu.

Czy faktycznie sama obecność takiej blachy w wędzarni może mieć jakikolwiek wpływ na nasze wędliny?

ZLeP Nie chodzi tu bezpośrednio o temperaturę tylko o substancje zawarte w dymie, które po podgrzaniu są bardzo agresywne. Cynk bardzo reaguje na środowiska kwaśne i zasadowe, a powstałe sole cynku są rakotwórcze. Poza tym jako cynk jest bardzo potrzebny do zdrowego funkcjonowania organizmu, ale przyswajany wraz z pokarmem.  

Mam pytanie - czym zaizolować fundament betonowy pod paleniskiem bezpośrednim przy założeniu, że podstawa paleniska będzie wykonana z jednej warstwy cegły palonej pełnej? Przy wylewaniu fundamentu dodałem trochę szkła wodnego to betonu (w miejscu paleniska). Czy trzeba dać coś jeszcze z wierzchu? Jeśli tak, to co dać, aby nie było potem szkodliwe dla zdrowia wychodząc z dymem?

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

Ładowanie
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.