Skocz do zawartości

Wędliny domowe - forum korzysta z plików cookies. Więcej informacji znajdziesz na stronie: Polityka prywatności. W celu usunięcia tej wiadomości kliknij:    Akceptuję użycie plików cookies

Witaj na forum Wędzarniczej Braci


Logowanie » 

Rejestracja
Na naszym forum, tak jak na większości innych, musisz się zarejestrować by móc korzystać z wszystkich funkcji dostępnych dla użytkowników.

To bardzo prosta procedura, która zajmie Ci tylko chwilę, a dzięki temu będziesz mógł korzystać z dodatkowych funkcji niedostępnych dla użytkowników niezalogowanych.

Zakładając swoje konto będziesz mógł między innymi:
- rozpoczynać nowe tematy na forum,
- odpowiadać na posty innych,
- przeglądać załączone do postów zdjęcia,
- wysyłać prywatne wiadomości do innych użytkowników,
- dostawać powiadomienia o nowych postach.

Zachęcamy do rejestracji!!!
 

Zdjęcie

Palcówka


  • Zaloguj się, aby dodać odpowiedź
388 odpowiedzi w tym temacie

#1 DZIADEK

DZIADEK

    Uzależniony od forum

  • Mistrz Masarski WB
  • 5927 postów
  • Miejscowośćx

Napisano 09 cze 2007 - 16:12

Palcówka –nazwa pochodzi od sposobu nadziewania .
Osobiście jej nie robiłem ale to co znam z przekazów to opiszę.
Wyobraźnią musimy cofnąć się do czasów przedwojennych lub zaraz po wojnie jak sobie radzono gdy we wsi nie było maszynek do mielenia mięsa lub była jedna u bogatszego gospodarza ale nie dla wszystkich była pożyczana.. A robiono przecież kiełbasy kotlety siekane, gałki z ryb .itd. .Tata mój zawsze opowiada jak robiono gałki z ryb gdy przyjadę ze swoim sprzętem i mówi żeby wtedy on był. Ryb dużo było kobiety chodziły z koszami i w nie łowili ryby takie specyficzne zwane olszówki, nie duże one były 5-6 cm podobne do maleńkich karasek, ale było tego zatrzęsienie w małej rzeczce WISSA. Po oczyszczeniu i sprawieniu brało się na pieniek i tasaczkiem lub małą siekierką siekało się to. Można sobie wyobrazić ile plucia było przy jedzeniu takich gałek rybnych Ale najsmaczniejszy był rosół z tych gałek (safor) .Z mięsem było podobnie siekano je krojono na drobno i solono .Wracając do kiełbasy w związku że kiełbasy takie robiły gospodynie a nie zawodowi masarze więc cały proces przygotowania jak i wędzenia będzie taki jakie były warunki w tym czasie.
Mięso użyte na 10kg- z łopatki 40%, mięso z szynek 40% i boczek 20%
Mięso należy starannie wyżyłować, pokroić w kostkę o bokach 1-2 cm . Boczek kroimy drobniej lub możemy lekko posiekać by nie były za duże kawałki tłuszczu w kiełbasie. Pokrojone mięso zapeklujemy używając do tego 1,5-1,8 dkg soli ,2 dkg cukru lub dodając jeszcze 8-10g saletry na kolor.
Następnie całość dokładnie wymieszamy aż mięso puści klej i odstawiamy w chłodne miejsce na co najmniej 12 godz. Po okresie peklowania mięso należy dokładnie wymieszać z przyprawami . Jakie przyprawy takie jakie były w domu a więc te główne Pieprz 2-2.5 dkg , czosnek kilka ząbków lub cała główka , a ponadto majeranek ziele angielskie, co kto lubi lub co było w domu. Mięso na kiełbasę mamy już wymieszane pozostanie nam ją przy pomocy rurki napchać paluszkami w jelita . Wędzenie to wielka zagadka .Wędzono kiełbasy bez termometrów praktycznie raz ją przypieczono raz upieczono nie wiedząc często o tym a nie raz ładnie się uwędziła. Kiełbasy były dość ciemne lub ciemne ponieważ był zwyczaj wędzenia mokrą olszyną dopiero ściętą przynajmniej w końcowej fazie. Kiełbasy z zasady były zawsze parzone. I to wszystko co mogę przekazać i prośba prostujcie wszystkie nieścisłości. Pozdrawiam

#2 tadzio

tadzio

    Stały bywalec

  • Użytkownicy
  • 211 postów
  • MiejscowośćGłogów

Napisano 09 cze 2007 - 16:45

Teraz nie potrafię podać adresu strony z której skopiowałem ten przepis ale to był jeden z moich pierwszych wyrobów jakie robiłem z tym że jelita napełniałem maszynką

KIEŁBASA PALCÓWKA

Składniki:

1 metr – jelita cienkiego wieprzowego,
500g – przerośniętej łopatki wieprzowej,
300 g - udziec wołowy,
200 g – szynki wieprzowej,
2-3 ząbki czosnku,
1 – łyżka przyprawy do peklowania,
kolendra, gorczyca, majeranek do smaku,
sól, pieprz.

Przygotowanie:

Wołowinę mielimy na grubym sicie, natomiast łopatkę kroimy w kostkę ok. 1,5 cm,
Mięso wkładamy do miski i przyprawiamy drobno posiekany czosnek, a następnie pieprz ziołowy, i naturalny, kolendrę, majerankiem, soli peklowej lub saletry do peklowania kiełbas wymieszaną z solą kamienną, można również dodać trochę jałowca i aby uzyskać lepsze klejenie kiełbasy dodajemy trochę przegotowanej letniej wody.
Wyrabiamy masę i dopiero dodajemy posiekany czosnek, i następnie na ok. 2 godz. odstawiamy do peklowania.
Po tym czasie nakładamy na rurkę flak i naciągamy go na końcówkę do kiełbas maszynki do mielenia mięsa i następnie wkładając do maszynki mięso kręcąc korbką wypełniamy flak mięsem.
Kiełbasę można spożywać jako surową do robienia żuru lub po uwędzeniu na drewnie drzew liściastych do bezpośredniego spożycia

Pozdrawiam.

#3 DZIADEK

DZIADEK

    Uzależniony od forum

  • Mistrz Masarski WB
  • 5927 postów
  • Miejscowośćx

Napisano 09 cze 2007 - 20:40

Wystarczy wpisać w gogle Kiełbasa palcówka i wszystko będzie jasne a oto jedna z nich
http://www.produkt-r...org/kat_txt.php
Kiełbasa ma różne wersje i różny skład . Pozdrawiam

#4 Leśny dziadek

Leśny dziadek

    Początkujący

  • Użytkownicy
  • 49 postów
  • MiejscowośćBłonie k/Piątku

Napisano 09 cze 2007 - 22:48

Odmianą palcówki było napychanie " przez klucz"- flak naciągano nie na rurkę,ale na oczko od dużgo klucza: otrzymywano coś w rodzaju lejka,gdzie klucz służył jako rączka do trzymania.Na klucz naciągano oczywiście tylko koniec jelita,więc całe mięsko trzeba było przepychać dalej,aż do napchnięcia całości.Nielicha robota,co?

#5 tier

tier

    Weteran

  • Zbanowani
  • 2199 postów

Napisano 10 cze 2007 - 08:52

Miesiac temu robilem wyroby u znajomego, po otrzymaniu sprzetu maszynki itp, rowniez dostalem kawalek "krowiego roga", pierwszy raz takie cos widzialem a z tego co opowiadala znajomego matka uzywano lub uzywaja wlasnie tego do nadziewania kielbas w tym pewnie palcowki ;-)

#6 Marek z Bielska

Marek z Bielska

    Weteran

  • Użytkownicy
  • 2266 postów
  • MiejscowośćBielsko-Biala

Napisano 10 cze 2007 - 16:19

dziekuje bardzo Dziadkowi,Tadziowi za opis tej kielbasy w odrebnym
temacie,mimo iz prosilem w innym tytule.Lesny dziadek i Tier ukazaliscie
kawalek histori,pisze poniewaz nie wiedzialem ze przez rog czy klucz mogli
nadziewac kielbasaki.

slonecznie pozdrawiam
Marek

#7 DZIADEK

DZIADEK

    Uzależniony od forum

  • Mistrz Masarski WB
  • 5927 postów
  • Miejscowośćx

Napisano 10 cze 2007 - 23:24

Kiełbasa palcówka staje się modna ale tylko w nazwie, zakłady starają się robić różne kombinacje aby tylko dobrze się sprzedawała.Pozdrawiam

#8 Marek z Bielska

Marek z Bielska

    Weteran

  • Użytkownicy
  • 2266 postów
  • MiejscowośćBielsko-Biala

Napisano 11 cze 2007 - 11:04

odp. dla Pana Dziadka

tutaj wlasnie Dziadku napisales sedno sprawy bowiem ludzie
jak robia zakupy w sklepie sugeruja sie ladna badz dzwieczna
nazwa produktu jak szynka babuni,kielbasa z komina (osmolona
jak diabel, dostepna w kauflandzie w promocji 5,49 zl) , a nawet
ostatnio spotkalem nazwe kielbasy "kielbasa z PRL-u" ,ktorej ja
niepamietam zeby zaklad jakis taka produkowal,kupilem z czystej
ciekawosci i zawiodlem sie smak nawet,masa wody i tluszczu,
niewspomne dudy za duda miedzy zebami szczelaly z chrzesciami.
(tlumaczenie duda tj.grube zyly,chrzesci z lopatki).

kiedys pracujac na szynkowni w Bielsku na rozbiorze pamietam
jak majster Pan Jurek wpadal na wykrawalnie i sprawdzal jakosc
miesa kl II badz kl.III i nie daj Boze znalazl w miesie kl.II mieso
sciegniste kl.III potrafil wszystkie pojemniki wysypac na stol i panie
ktore to robily musialy wszystko przebrac chocby bylo po godzinach
pracy! teraz jest to rzadkosc takiego podejscia do pracy,to tez
konserwy z Bielska szly na export do Angli USA Szwecji majac
uznanie jako jedne z najlepszych,niestety niewiem czy czasy sie
zmienily czy ludzie,wiem jedno marketing,system sprzedazy,ekspozycji
towaru w sklepie wywiera dzis ogromny wplyw na klienta,dopiero
jakosc produktu na drugim.

zadam pytanie wszystkim ilu z Was smakuje ponizszy produkt jak

==szynka parmenska?
==szynka serrano?

jakby te szynki byly tansze kupowano by je w wiekszych ilosciach?,
jak zwiekszalo by sie grono smakoszy?czy kupuja je ludzie ,ktorzy
uwazaja ze jest bardzo droga to musi byc dobra?

przepraszam jezeli urazilem smakoszy.

slonecznie pozdrawiam Dziadka i Babcie

#9 Bagno

Bagno

    Uzależniony od forum

  • Technolog Wędzarniczej Braci
  • 4315 postów
  • MiejscowośćMazowieckie

Napisano 11 cze 2007 - 13:08

kiedys pracujac na szynkowni w Bielsku na rozbiorze pamietam
jak majster Pan Jurek wpadal na wykrawalnie i sprawdzal jakosc
miesa kl II badz kl.III i nie daj Boze znalazl w miesie kl.II mieso
sciegniste kl.III potrafil wszystkie pojemniki wysypac na stol i panie
ktore to robily musialy wszystko przebrac chocby bylo po godzinach
pracy!

Pod każdym względem przechodzimy rewolucję: moralną, obyczajową, .... i etosu pracy, teraz pan Jurek byłby oskarżony o mobbing.
Chyba z tego powodu brakuje nam ludzi do pracy, ale pracy uczciwej i za uczciwe pieniądze.

#10 DZIADEK

DZIADEK

    Uzależniony od forum

  • Mistrz Masarski WB
  • 5927 postów
  • Miejscowośćx

Napisano 11 cze 2007 - 13:24

Mistrz wiedział że produkcję dobrej wędliny zaczynamy robić już na rozbiorze ,poprzez poprawną klasyfikację mięs..Pozdrawiam

#11 Marek z Bielska

Marek z Bielska

    Weteran

  • Użytkownicy
  • 2266 postów
  • MiejscowośćBielsko-Biala

Napisano 11 cze 2007 - 13:25

Bagno byly inne czasy,ludzie nie zarabiali duzo a mimo wszystko
szanowali robote bo kazdy wiedzial ze jak nie zostanie i robota nie
bedzie skonczona to do domciu wracal po pustu,a koledzy jeszcze dluzej
beda musieli pracowac za niego jak poszedl.mysle ze wiesz co mam
na mysli nierozwijajac tego tematu.

ludzi brakuje u nas to prawda,ale nie tylko u nas bo zagranica tez.
a ludzie juz niechca pracowac po 12 godz dziennie za tysiac z hakiem
na reke,lecz chca tak jak napisales otrzymac wynagrodzenie adekwatne
za wykonywana prace,dlatego ja niepracuje w chwili obecnej w wyuczonym
zawodzie.traktuje to jako pasje piekny zawod lecz sponiewierany przez ludzi.

slonecznie pozdrawiam
Marek

#12 dvfsys

dvfsys

    Nowicjusz

  • Użytkownicy
  • 2 postów
  • MiejscowośćPodlasie

Napisano 05 lis 2008 - 20:47

Reaktywacja, jeżeli pozwolicie. Palcówka z podlasia - zrobiłem, koleżanka wyrobiła 'z grubsza' to samo i pytanie : Z maszynki wychodzi całkiem dziarska i napchana kiełbacha. Ale za dłuższą chwilę jak zaczyna dojrzewac/wysychac (alt-c średnio działa : nie mogę zlikwidowac skrótu który go przejął) i wówczas pojawiają się 'pustki[' w obrębie flaczka.
Moi drodzy co się s....psuło? Przyznaję się od razu do braku doświadczenia w temacie, ale koleżanka..... to inna bajka ;) Merytorycznie - co jest qrqa nie tak? Serdecznie proszę o wypowiedzi.
d(arek)vfsys

#13 tier

tier

    Weteran

  • Zbanowani
  • 2199 postów

Napisano 05 lis 2008 - 20:57

Witam kolege z podlasia :D pewnie farsz byl zle wyrobiony i upchany?

#14 SZCZEPAN

SZCZEPAN

    Pasjonat

  • Użytkownicy
  • 611 postów
  • MiejscowośćWIELKOPOLSKA

Napisano 05 lis 2008 - 21:51

Witam
Kiełbasę palcówkę wyrabiano przede wszystkim w bardzo biednych rejonach polski.
A przede wszystkim na wsiach jak wcześniej pisze kol Dziadek
Kiełbasa ta była wyrabiana z kawałków-skrawków mięsa przy świniobiciu i nie posiada żadnej receptury ta kiełbasa jedynie przekazy z pokolenia na pokolenie.
Przemysł mięsny w dzisiejszych czasach wykorzystuje podświadomość

#15 SZCZEPAN

SZCZEPAN

    Pasjonat

  • Użytkownicy
  • 611 postów
  • MiejscowośćWIELKOPOLSKA

Napisano 05 lis 2008 - 21:58

Witaj Marek
Szynka parmeńska? Marku poczytaj o produkcji a dowiesz się o cenie!!
Co do smaku to jest super! Tej szynki nie zjadamy kilogramami.
Pozdr.

#16 dvfsys

dvfsys

    Nowicjusz

  • Użytkownicy
  • 2 postów
  • MiejscowośćPodlasie

Napisano 06 lis 2008 - 09:39

Witam kolege z podlasia :D pewnie farsz byl zle wyrobiony i upchany?

O ile mogę ocenić, wyrobiony był OK, przeleżał dobę w lodówce i kolejno był zmolestowany przed napełnieniem flaczka.
Co do upchania - zwrócę uwagę następnym razem. Tu mogło być coś 'na rzeczy'
Zaś co do podświadomości - musiało mi coś tamże zapaść, skoro zabrałem się za ten przepis. Dziękuję i pozdrawiam,
d(arek)vfsys

#17 Wujaszek Tom

Wujaszek Tom

    Weteran

  • Użytkownicy
  • 2276 postów
  • MiejscowośćKonstancin

Napisano 22 lis 2008 - 11:56

Dołączona grafika

Ja też pokusiłem się o wykonanie tej kiełbasy !!!!
Najgorsze w tym wszystkim jest to , jeszcze tyle trzeba czekać na finał !!! :grin:

#18 rmir

rmir

    Użytkownik

  • Użytkownicy
  • 142 postów
  • Miejscowośćwarszawa

Napisano 01 mar 2009 - 23:58

:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

mój dziadek z podlasia robil taka czarna kiełbase, teraz juz weim, co to jest i jak sie robi

#19 Podlasiak

Podlasiak

    Weteran

  • **VIP-Organizator**
  • 1223 postów
  • MiejscowośćBoston

Napisano 27 mar 2009 - 19:42

A ja dzis popełniłem nasza podlaską palcówkę Dołączona grafika Dołączona grafika


Mięsko krojone nożem - zaparłem się. :grin:

O zapomniałem dodać, że bedzie tylko suszona!!! Za dwa tygodnie bedzie super!!!
:grin: :tongue:

Sponsor

Sponsor
  • Reklama

#20 Makrasz

Makrasz

    Użytkownik

  • Użytkownicy
  • 179 postów
  • MiejscowośćBiałystok (Zagórki)

Napisano 28 mar 2009 - 06:22

Witam!
Kolega Szczepan wspomniał o tym, że kiełbasę tą robiono na terenach biednych. Zgodzę się z tym, jednak wydaje mi się, że raczej chodzi tu o inne metody wyrobu wędlin (kumpiak, kindziuk, palcówka). Świnie były zazwyczaj bite dwa razy do roku (oczywiście mówimy o wsiach) przed adwentem i przed wielkim postem tak aby były gotowe na święta. A ponieważ nie było możliwości innych metod konserwowania, więc wyroby były solone i suszone.
A swoja droga czy słyszeliście o czymś takim.
Wychowywałem się na podwórku na którym funkcjonowała masarnia prowadzona od kilku pokoleń przez jedną rodzinę. Pamiętam kiedyś właściciel tej masarni na imieniny dziadka przyniósł krakowską suchą przechowywaną w workach z otrębami. Chodzi oczywiście o wyciągnięcie wilgoci i o przechowywanie.

Pozdrawiam




Użytkownicy przeglądający ten temat: 0

0 użytkowników, 0 gości, 0 anonimowych